Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In hoeveel etappes en km per dag? - Forum Wereldfietser

In hoeveel etappes en km per dag?

'k Ben me aan het oriënteren voor/op een Europese tocht(het virus heeft me goed te pakken) :lol: . Weet nog niet waar vandaan. Waar ik wel benieuwd naar ben is in hoeveel etappes de wereldfietser b.v. van Berlijn, Rome of Boedepast naar z'n eindbestemming rijdt en andersom natuurlijk. En hoeveel km men per dag rijdt. Is er ok iets mede te delen over de gemiddelde snelheid per uur. op zo'n lange tocht?

500 km per week? Hangt natuurlijk wel van het terrein af, en van de vraag hoeveel musea etc je ook nog wilt bezoeken. Ga je voor ultralight of zelfs alleen in hotels, vermijd je alle onverhard, en maak je het erg athletisch, dan is het dubbele natuurlijk ook mogelijk - maar misschien niet zo leuk.
Wim

Wij zijn in ieder geval in drie keer drie weken in drie jaar naar Rome gefietst (Basel, Florence, Rome). En dan in drie maal drie weken de Hanzeroute. En dan hebben we onderweg nog dingen gemist waar ik nu nog spijt van heb. Het hangt er maar vanaf waar je je fietsgenoegen op baseert: het merendeel van de mensen die we onderweg ontmoet hebben gebruikt maar eenderde van onze tijd en heeft ook een schitterende vakantie.
Marten heeft ergens ooit geschreven dat hij uitgaat van 13 km fietsen per uur gemiddeld genomen over en hele dag. Rest de vraag hoeveel dagen je niet fietst.

Mijn ervaring in Europa bij zomerreizen van max. een maand over grotendeels verharde wegen is ook dat ik ongeveer 450-500 km per week fiets. Bij langere reizen, moeilijker terrein, slechter weer en korter daglicht neemt dat gemiddelde behoorlijk af.

Maar zoals Willem al zegt hangt het erg van je fietsambitie en je ritme af. Sommige mensen reizen om te fietsen en anderen fietsen om te reizen.

M'n eerste fietsreizen (telkens 4, 5 of zelfs 6 weken) gaven ongeveer 70-80 km per dag. In de loop der jaren werd dat meer, richting 90-100km per dag. Dat lag eigenlijk helemaal niet aan betere (fysieke) conditie of voorbereiding, wel aan een grotere fiets/kampeerervaring : grotere efficiëntie (het klinkt onnozel op vakantie, ik weet het :oops: ) bij tent opzetten, minder tijdverlies met winkelen, sneller restaurantje zoeken en vinden, minder onefficiënte stops voor kaartlezen, kortere middagpauzes enz.
Om tot die gemiddelden te komen, tel ik alle vakantiedagen, rustdagen inbegrepen.
Van start camping tot stop camping kom ik aan +/- 14km, dus voor een fietsdag van 140 km met vertrek om 10u kom ik 's avonds om 8u aan op de camping.
Binnen dat tijdsframe wordt niet alleen gefietst hee... ik ben een architectuurgeschiedenisfreak (van kathedralen tot dorpskerkjes moeten eraan geloven), en aan de andere kant ben ik ook "homo terrassus" (gerstenat of druivennat naargelang van de streek).
Op fietsreizen met m'n vrouw gaat het toch weer eerder richting 70-80km per dag.

Hoi Dries!

Daar zijn al heel wat draadjes over geschreven. Ik heb kortgeleden alle gemiddelden berekend van mijn reis (km per dag per wegtype) en die kan je in mijn roadbook vinden (onderaan):
http://itchy-wheels.exploder.org/blog/w ... wheels.xls

Gemiddeld zat ik met 25 tot 30 kg bagage op 14,4 km per uur.

Fiets de wereld
Marc

Stelregel in de bergen is:

Halveer het fiets gemiddelde voor vlakke wegen.

Dries waarom ga je niet gewoon en ontdek je al gaande je eigen voorkeur en tempo? Je gaat fietsen in Europa! Hou je eigen tempo aan. Wordt het je teveel of is je vakantie voorbij? In Europa krijg je overal wel vervoer terug!

Blanche schreef:Stelregel in de bergen is:

Halveer het fiets gemiddelde voor vlakke wegen.
En neem zo min mogelijk mee :D Scheelt ook een stuk bij tegenwind en zo.

Fiets de wereld,
Whisky

Dag Dries,

Ook wij zijn door de jaren 'efficienter' gaan fietsen, maar op een iets andere manier. Ons uurgemiddelde (incl. stops) is achteruit gegaan (gem. 10/km/h), maar we zijn meer uur per dag 'onderweg', zodat de dagafstand min of meer gelijk blijft of zelfs iets langer kan worden (+/- 80km). Dit doen we door eerder te vertrekken, en langer door te fietsen, maar ons onderweg meer tijd te gunnen om te rusten, te zien, te eten. We pakken ook meer rust dagen. Fietsen in 3 weken niet meer 1300/1400 km, maar blijven onder of rond de 1000km. We zijn dus minder bezig kilometers te jagen, maar juist meer vakantie aan het vieren :)

Roef

Blanche schreef:Stelregel in de bergen is:

Halveer het fiets gemiddelde voor vlakke wegen.

Dries waarom ga je niet gewoon en ontdek je al gaande je eigen voorkeur en tempo? Je gaat fietsen in Europa! Hou je eigen tempo aan. Wordt het je teveel of is je vakantie voorbij? In Europa krijg je overal wel vervoer terug!
Wel, mbt die stelregel [bergen=vlakte/2], mijn ervaring is dat het meestal veel gunstiger uitvalt dan dat. Klimmen kan ontieglijk traag gaan, maar na elke klim moet je jammer genoeg 8) ook weer naar beneden...
Ik herinner mij de eerste keer dat ik door de Pyreneeën ging. We zaten een hele dag te chicken op de beklimming Oloron - Somport, tegen 18u waren we (na amper +/- 60 km denk ik) eindelijk boven. We genoten maximaal van een terrasje en van de ondergaande zon, en tegen 19u45 kropen we terug op onze fiets. Tegen 21u stonden we al onder de douche, 35km verder :!: en x meter lager , op de camping bij Jaca.
Een dagje van goed 95km door de bergen, waarvan een derde verreden werd na 20u ...

Mijn ervaring is dat niet zozeer berglandschap dan wel verhard/onverhard een serieuze 'spelbreker' is als je kilometers wil maken.

Maar beste Blanche, met dat andere advies van je ben ik het dan weer helemaal eens : gewoon uitproberen ! ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Inderdaad Jansenius (echte naam?) meestal pakken de bergen gunstiger uit. Maar voor een beginnend fietser is mijn som een veilige.

Het gemiddelde in de bergen kun je nog wel redelijk hoog houden, evenals meestal op gravel. De echte weerstand is toch de luchtweerstand. In Californië hebben we eens 3 dagen tegen de wind in gefietst en het gemiddelde was toen slechts 8 km per uur.
Onze laatste fietsvakantie fietsten we 77 km per dag, rustdagen niet meegeteld. Gemiddeld bijna 500m klimmen per dag.

jansenius schreef: Mijn ervaring is dat niet zozeer berglandschap dan wel verhard/onverhard een serieuze 'spelbreker' is als je kilometers wil maken.
Of veerboten!
Ik heb als basis dat ik tussen 5 en 6 mijn tent opzet. Waarbij vertrek tussen 7 en 8 ligt.
Normaal doe ik dan zo'n 100 kilometer, maar ik kwam in Noorwegen de afgelopen weken op dagen met 1 of 2 veerboten (een uur wachten en 3 kwartier varen) soms maar tot 70 kilometer. op dagen zonder veerboot, maar met bergen, wist ik die 100 kilometer wel te doen.

Peter

Hi Dries,

Ik heb een jaar in Azie gefietst, in het begin samen met Marc (Whisky).
Mijn gegevens:
Totale afstand: 17125
Totale fietstijd: 1044 uur
Langste dagafstand in km: 170,53
Langste dagafstand in tijd: 8:47
Hoogste gemiddelde: 26,43
Laagste gemiddelde: 6.95
Aantal fietsdagen: 188
Gemiddelde dagkm: 91,09
Aantal rustdagen: 165
Hoogste pas: 4824m

Veel fietsplezier!

Blanche schreef:Inderdaad Jansenius (echte naam?) meestal pakken de bergen gunstiger uit. Maar voor een beginnend fietser is mijn som een veilige.
euh neen... een latinisering van mijn achternaam, in de beste humanistische traditie, al is de Vlaamse bronnaam toch ook weer niet dezelfde als de illustere 17de-eeuwse bisschop van Ieper, die overigens geen humanist was, doch dit geheel ter zijde, waarmee we kilometers uit koers van dit topic zijn geslagen :oops: .
DriesBa schreef:'k Ben me aan het oriënteren voor/op een Europese tocht(het virus heeft me goed te pakken) :lol: . Weet nog niet waar vandaan. Waar ik wel benieuwd naar ben is in hoeveel etappes de wereldfietser b.v. van Berlijn, Rome of Boedepast naar z'n eindbestemming rijdt en andersom natuurlijk. En hoeveel km men per dag rijdt. Is er ok iets mede te delen over de gemiddelde snelheid per uur. op zo'n lange tocht?
Op mijn website(s) vind je twee verslagen van m'n laatst gereden tochten. Naar Boedapest (1822 km) en naar de Noordkaap (3665 km). Op beide verslagen staan de dagafstanden, gemiddelde snelheid en zelfs de tijd dat ik op de fiets zat heb ik genoteerd.
Op vlak terrein kan ik wel 140 km per dag fietsen, in de bergen 60 km of iets meer. In een fietsvakantie van drie weken haal ik wel 1650-1800 km :wink: .

Iedereen hartelijk dank voor de reactie. Ik heb een beeld van wat er ongeveer gereden wordt per dag en hoe snel. Het is afhankelijk van vele factoren en niet altijd voorspelbaar, maar in dit vlakke land kun je ee redelijke prognose maken. Kennelijk wijken de fietsafstanden en -sneleheden van mijn vrouw en ik per dag niet zo ver af van het gemiddelde.

mijn daggemiddelde zit altijd tussen de 90 en de 110km voor reizen langer dan 5 dagen. Dit betekend niet dat ik soms een dag nog geen 70km fiets. Op kortere reisjes wordt dat soms wel wat meer. Ik spreek hier natuurlijk over grotendeels verharde wegen.

Voor mijn volgende reis moet ik 5000km (alles behalve vlak) afleggen in 50 dagen. Wordt zwaar dus...

@Toon: Wauw! respect dat je je reis aan een gemiddelde van 16,4 km hebt afgelegd, dat haal ik enkel op verhard hoor...
@Marc: Ik versta waarom je hebt afgehaakt. Ik zou ook liever wat meer fotootjes nemen. :wink:

ottovds schreef: Voor mijn volgende reis moet ik 5000km (alles behalve vlak) afleggen in 50 dagen. Wordt zwaar dus...
Een weddenschap??? :?: