Additionally, paste this code immediately after the opening tag: favoriete recept voor onderweg - Forum Wereldfietser

favoriete recept voor onderweg

Voor iedereen op het forum, schrijf eens je favoriete recept voor onderweg. Als we er een groot aantal hebben, kan iedereen hier zelf zijn favorieten weer uit kiezen en meenemen op reis! Dus wat maken we onderweg, met weinig?
Jolanda

Simpel en voedzaam:

Pasta koken, afgieten, creme fraiche of iets ander romigs + vis naar keuze (mijn favoriet is gerookte zalm) er doorheen roeren. Tijdens het koken vd pasta kun je een salade maken.

Lekker! Goede idee, deze thread!
Wat ik altijd lekker vind om op een dag met wat meer tijd en een echt kampvuur te koken is appelcompote. Appels kun je (afhankelijk van waar je bent en van de seizoen) onderweg ergens zoeken of natuurkijk kopen. Voor compote heb je geen bijzonder mooie appels nodig.
  • Alles wat niet lekker eruitziet snij je af, je moet de appels natuurlijk eerst schillen.
    Dan in stukjes snijden en met weinig water in een pan op het vuur. Beter later nog wat water toevoegen als dat nodig is dan met een soep eindigen :-)
    Zachtjes laten koken.
    In begin soms, later vaak omroeren.
    Afhankelijk van de soort appels kan een beetje suiker nodig zijn.
    Klaar is het trouwens als jij persoonlijk denkt dat de verhouding tussen stukjes en moes goed is.
En dan is het nog maar een klein stapje om ervan met wat gekookte aardappels ‘hete bliksem’ (in het Duits 'Himmel und Erde') te maken... :-)

Vraag maar eens aan Google om "eenpansrecepten"

maar dat was je vraag niet zie ik nu :wink:

Ook meestal pasta kant en klaar uit een zak van de super met toevoeging van 2 BiFi worstjes en s'avonds een vuurtje maken met een karbo'tje die ik aan een stok prik. Die stok laat ik dan weer rusten op een andere tak met een V-vorm. Wijntje d'r bij en mijn avond is gevuld. :wink:

En s'morgens een "betonplaat" Kijk maar even bij Kletspraat :arrow:

Toetje: stel, je komt ergens langs waar verse bosvruchten hangen (framboos, braam, of een veldje aardbei enz.) Mits dit legaal mag pluk je dat en je zorgt dat je dat fruit heel houdt. Vaak kan je in lokale winkeltjes voorgebakken taartbodems kopen, en room. Beetje suiker erbij (als je dat niet bij je hebt, kan je dat vaak bij terrasjes meenemen).

Klop de room met de suiker tot slagroom, doe dat op de taartbodem en metsel dat dicht met het fruit. Als je meerdere soorten hebt, kan je dat tot hele mooie patronen uitwerken. Uiteraard doe je dit heel discreet in je kleine tentje.

Eet samen met andere trekkers die naast je op de camping staan. Vraag luchtig of ze misschien nog wat vruchtentaart bij de koffie willen. En je maakt een ongelofelijke indruk.

Oja, vers fruit. Altijd goed voor de vitamientjes!

Even over mijn bovenstaande bijdrage: slagroom kloppen kan je met een vork in een klein pannetje. Als je room wat warmer is, helpt dat. Daarmee maak je dus van een nood een deugd. Enige oefening blijft natuurlijk wel gewenst!

favoriet na een flinke dag fietsen,

Voorgerecht:
een zak chips naar keuze, goed voor de directe trek en op warme dagen voor het aanvullen van je zoutgehalte.

Hoofdgerecht:
pasta met tonijn/makreel/ansjovis/zalm/ uit blik met pesto en courgette of brokoli.
pasta koken, voor dat het gaar is in een slaapzak en de rest klaar maken dan de pasta nog even gaarkoken. door elkaar roeren en klaar.
(extra variatie tip) makreel in tomatensaus uit blik dan heb je pasta met rode saus!

Dessert:
vruchten yoghurt.

en als afsluiting van de dag lekker sterke earl grey met een stukje chokola

Kleine variaties met:

-2.5 ons (zakje) Gemengde groente, bij voorkeur zonder witte kool
-half blok Tofu, blikje lunchworst of 2.5 ons kip/ander vlees
-blikje tomaten dobbels, of nog liever een 6-tal verse tomaten
-klein pondje in stukjes gesneden aardappel of 3-4 honderd gram verse (dus echt buigbare) pasta

volgorde:
vlees/vleesvervanger aanbakken
na 3-5min -> groente en aardappels
na 2-3min ->tomaat
(na 2-3min -> pasta)
als alles in de pan zit nog even een minuut of 5 doorpruttelen

en mijn eten is klaar + genoeg om de volgende dag ook nog te eten.

Mijn dessert bestaat meestal uit een combi van fruit, koffie en koek, en als voorgerecht kun je een cup-a-soup achtig iets verwachten

Wij hebben op inze reis heel veel couscous gegeten in allerlei variaties ;

water aan de kook 2,5 de hoeveelheid van je couscous.
Bouillonblokje erbij........
Couscous erin en de pan in de slaapzak.
Klaar?
Dan groenten, vis, wat je maar hebt erdoor.

Onze favoriet was wel mais uit een potje met tomatensaus of chilisaus.
Of sperziebonen met een blikje tonijn..........

Mmmmm komkommer erbij zalig.......
laat ik er zelf ook eentje bijzetten:

pasta koken en warm houden.
bosuitje bakken (of andere ui) gogonzolakaas (of andere pittige kaas) met creme fraiche (als je dat hebt) en witte wijn smelten. evt peper toevoegen. (pecan)nootjes er doorheen. door de pasta en dan stukjes handpeer erbij, geweldige combinatie met de saus!
Jolanda
Eenpansrisotto
Je fruit wat peper en pijnboompitten in olijfolie. Dan doe je er rijst bij. Als het mooi glazig wordt een courgette in grove stukken en in kleine stukjes: een uitje, een stuk wortel, een stuk appel en een halve paprika. Of gewoon andere groenten, maar wel de courgette en iets zoets erbij.
Als het begint te bakken doe je er wat wijn bij en wat water. Samen net iets meer dan het volume van de rijst.
En een bouillonblokje, of gewoon zout.
Langzaam pruttelen tot het klaar is.
Op het laatst een doosje in de plaatselijke super gescoorde garnalen, een theeleper droge salie en een theelepel droge peterselie.
Dus eigenlijk net als thuis :D
Leon

Hmm.. ook een entry 'simpel koken' van mij.

Een paar aardappels kopen bij de boer (meestal genoeg keuze onderweg) en in de supermarkt een potje zure room en een blik groenten kopen (ik ben zelf dol op mais en mexicaanse mixen maar anything goes). De aardappels kook ik gewoon in de schil na het wassen en zo eet ik ze ook op. Ik gebruik zure room met wat Italiaanse kruiden en peper+zout als dipsaus. Wat groenten erbij en je hebt een vrij simpele maaltijd.

Koken zonder brander:

kant en klare naturel pannekoeken of tortilla's

Bakje salade (selerie, aardaappelsalade oid)
extra groenvoer voor de bite (liefst voorgesneden)
Vis of vlees (worst of gerookte kip oid)
Dat door elkaar en op de pannekoeken...

KIS-proof

Eetze

Eric