Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pannenset - Forum Wereldfietser

Pannenset

Onze oude Msr pannen, alpine classic van RVS, voldoen niet. Altijd dat aanbranden in de pan. Het eten smaakt er niet minder door, maar het is altijd zo'n gepoets met het schuursponsje... (en FIM heb ik niet altijd bij me)
We willen een nieuwe pannenset aanschaffen voor ons vertrek 1 maart. tevens willen we er een bakpannetje bij.
We hebben de blacklite van MRS op het oog. Heeft iemand anders ideeen? En wie heeft er ervaringen met de Blacklite van MRS?

remco



www.voorbijdepolders.nl
Ja, heb ik, zien er niet uit na een tijdje laat de coating aan de buitenzijde los maar ze blijven wel functioneren. aardappelen bakken in de kookpan is geen enkel probleem, dan kan je de biefstuk bakken in de koekepan.
Vier maanden in gekookt en gebruikt ze nog steeds.
Kopen en koken en eet smakelijk.
hg

Opa Leen
Het hangt natuurlijk van de brander af, maar ik ben erg tevreden over onze Trangia 25 UL HA pannenset in combinatie met de Optimus Nova brander. Zulke geintegreerde systemen met ingebouwd windscherm hebben denk ik de toekomst: ze gebruiken minder brandstof en zijn erg snel en windvast. Naar het schijnt kun je in de praktijk met wat handigheid ook andere benzinebranders en multifuel branders in die Trangia knutselen. Zie ook een eerdere post van mij hierover.
Deze combinatie heeft twee kookpannen van resp. 1,5 en 1,75 liter, en een koekenpan. Die laatste hebben we met anti-aanbaklaag genomen, de andere pannen zijn hard geanodiseerd. Die anti-aanbaklaag zal niet het eeuwige leven hebben, maar de onderdelen zijn allemaal los te koop. Ik zou er nog wel een los deksel bij kopen. Dat is toch wel makkelijk, net als die snijplank en afgietzeef. Wij hebben geen theeketel erbij genomen.
Wim
Heb ook de Blacklite set van MSR gehad. De tefloncoating binnenin is echter helemaal niet zo slijtvast, begon vrij snel af te schilferen. Nu hebben we zo'n (groen) campingsetje van Tefal gekocht. Is ietsje zwaarder, maar teflon hecht wel veel beter.
Geanodiseerd aluminium is ook heel goed als anti-aanbak en je kan er zo met gewoon bestek op krassen. Ook vrij licht en niet duur.
Omdat de gewone pannetjes van onze Trangia geanodiseerd zijn maar de koekenpan een anti-aanbaklaag heeft kan ik goed vergelijken. De geanodiseerde pannetjes zijn best gladder dan gewoon aluminium, maar de anti-aanbaklaag werkt wat dat betreft toch veel beter. Daarom heb ook ik de keus gemaakt die ik gemaakt heb: anti-aanbak voor de koekenpan, en geanodiseerd voor de twee andere pannen, die toch vooral met vloeistof gebruikt worden, en niet zozeer met vet. Het hard geanodiseerde aluminium is wel duidelijk degelijker dan de anti-aanbaklaag. Over een aantal jaren heb ik dus misschien wel een nieuwe koekenpan nodig. De anti-aanbaklaag maakt de pannen bovendien zwaarder: voor de drie pannen samen scheelt dat 115 gram (maar spaar je afwasmiddel).
Wim
Wij hebben op dit moment een titanium set van MSR, maar ik vind het niks. Voorheen altijd op de goedkopere tefal pannetjes gekookt en die voldoen veel beter. Wij gaan in ieder geval weer terug naar de tefal-set. Misschien kun je daar ook nog eens over nadenken.

Succes!
Nu ja ik heb een pannensetje van terranova terra heet het geloof ik.
Twee potten, en een deksel(annex pan), een pot met antiaanbaklaag, een pot zonder.

Natuurlijk staan er al krassen in de tefal. Maar het wast wel goed af.

Het komt in een neopreen hoes, wat ik wel handig vind.

Bovendien past de terranova brander precies in de pan, als ik me niet vergis.

Ik heb een primus omnifuel, en die past dus niet.

Maar ik moet zeggen ik heb nooit met andere pannetjes gekookt, dus ik kan niet zeggen, fantastisch, of zo, het lastigste is wat mij betreft, dat je geen metaal mag gebruiken, nu heb ik al gedacht om plastieken bestek te gebruiken, zodat ik uit de pot kan eten, wat ik toch wel vaak doe. Maar ik vind metalen bestek beter.

Groeten,

Willem
Ik gebruik al jaren aluminium pannen met een stalen binnenkant, ik denk van Trianga. Het is zwaarder dan aluminium met eventuele coating of titanium, maar werkt uitstekend. Wel genoeg olie gebruiken, maar het valt met een schuursponsje ook altijd weer schoon te krijgen. Het koekepannetje met anti-aanbaklaag was snel stuk en krom, maar bakken in de grootste kookpan gaat ook prima. Ik zou zelf geen pannen met anti-aanbaklaag aanschaffen.
Helemaal super, jullie antwoorden. Het bos wordt steeds groter.... je kent het spreekwoord.
Ik moet zeggen dat het RVS mij ook goedbevalt, al is het wat zwaarder, maar door het ingedeukte of uitgedeukte profiel in de bodem van de pan, stroomt al het olie naar de randen en is het midden van de pan steeds zwart.
Het voordeel van deze msr is dan mijn brander (dragonfly) er ook prachtig in past.
Als jullie meer ideeen hebben, ik houd wel van een groot bos..


remco

www.voorbijdepolders.nl
liz schreef:Ik gebruik al jaren aluminium pannen met een stalen binnenkant, ik denk van Trianga. Het is zwaarder dan aluminium met eventuele coating of titanium, maar werkt uitstekend. Wel genoeg olie gebruiken, maar het valt met een schuursponsje ook altijd weer schoon te krijgen. Het koekepannetje met anti-aanbaklaag was snel stuk en krom, maar bakken in de grootste kookpan gaat ook prima. Ik zou zelf geen pannen met anti-aanbaklaag aanschaffen.
Ja, dat is ook onze ervaring. Wij hebben zo'n zelfde set van Trianga. Het RVS aan de binnenkant is heel gemakkelijk te reinigen en omdat de buitenkant van aluminium is heb je ook een goede warmteverdeling. Wij hoeven ook geen teflon.
wwwillem schreef:Nu ja ik heb een pannensetje van terranova terra heet het geloof ik.
Twee potten, en een deksel(annex pan), een pot met antiaanbaklaag, een pot zonder.

Natuurlijk staan er al krassen in de tefal. Maar het wast wel goed af.

Het komt in een neopreen hoes, wat ik wel handig vind.

Bovendien past de terranova brander precies in de pan, als ik me niet vergis.
Als je doelt op de Optimus Terra pannenset ben ik het helemaal met je eens. Die neopreen hoes is ontzettend handig, niet alleen als bescherming bij vervoer maar vooral als "hooikist": kook de rijst/coucous/burghul, zet weg met de isolerende neopreen hoes er om. Bak ondertussen je vis/vlees/groente in een van de twee andere pannen. Mag best even duren want de rijst blijft warm. Voeg samen.

De Optimus Nova brander past inderdaad in dit pannensetje. Ik vind het een plezierige brander met voldoende vermogen. Kan ook goed laag branden. Heb wel af en toe een verstopte sproeier maar ik geloof dat alle multifuel branders daar wel eens last van hebben.

Frank
Hallo Remco,

Gebruik al jaren RVS en wil niet meer anders.
De reden heeft overigens niets te maken met al dan niet aanbakken
oid maar is meer van hygienische aard.
Ik weet niet of je na het afdrogen wel eens de kleur van je theedoek
hebt bekeken bij gebruik van alu?
Nu goed, dan begrijp je hopelijk ook wat je binnenkrijgt.
Overigens hangt dit natuurlijk wel af van de mate van gebruik. Dagelijks in
alu koken is niet bevordelijk voor je gezondheid.
En wat betreft zo'n coating. Die heb ik jaren geleden al afgezworen.
Pannen zien er 'gelikt' uit. Je betaalt onnodig teveel. Zeer sterk aan slijtage
onderhevig maar de belangrijkste reden is toch weer het goedje zelf.
PTFE, een fluorverbinding. Fluor is een zeer giftig goedje en ik heb ook nooit begrepen waarom tandartsen anders beweren.. :(

Wat ik zelf doe om aanbakken te voorkomen is om genoeg olie te gebruiken en er niet bij weg te lopen.
Binnen 10 min een warme maaltijd op MSR brandertje :D

Groet, Yohta
De schadelijkheid van alu en teflon pannen is een steeds weer opduikend verhaal, maar de wetenschapelijke onderbouwing lijkt te ontbreken. Mijn kinderen heb ik destijds ook zonder enige aarzeling fluoride tabletten gegeven. Het grootste gezondheidrisico dat de kampeerkok loopt zit volgens mij in allerlei soms heel nare stoffen in de brandstof, al is dat wel wat afhankelijk van de brandstof. Ook koolmoonoxide vormt een reeel gevaar. In een Amerikaans blad heeft laatst een test gestaan van de CO uitstoot van diverse branders, en daar werd je niet vrolijk van: niet binnen koken, en liever met je rug naar de wind.
Wim
Yohta schreef:Hallo Remco,
Ik weet niet of je na het afdrogen wel eens de kleur van je theedoek
hebt bekeken bij gebruik van alu?
Nu goed, dan begrijp je hopelijk ook wat je binnenkrijgt.
Als het in je theedoek zit, is er toch niets aan de hand?
Ik heb een heletijd gekookt in de bekende Alu pannetjes (de goedkoopste bij elke camping winkel) Met die koekepan met ribbeltjes bodem.
Tijdens een noodgeval moest ik snel pannetjes hebben en heb ik dat setje tefal camping pannetjes gekocht. (i.v.m. goede ervaringen thuis)

Dit is voor mij de grootste misser aller tijden, het setje past niet strak op elkeaar. de pannen zijn niet stapelbaar tijdens het koken (zoals met de verkleiningsring bij de goedkope pannetjes.)
Yohta schreef:PTFE, een fluorverbinding. Fluor is een zeer giftig goedje en ik heb ook nooit begrepen waarom tandartsen anders beweren.
Omdat die wel een voldoende voor scheikunde hadden misschien: een verbinding van een element is een andere stof dan het element zelf.
Voorbeeld: er zijn koolstofverbindingen waarvan je acuut dood neervalt bij binnenkrijgen van een gram en er zijn koolstofverbindingen waarvan je na een tijdje dood neervalt als je ze niet binnenkrijgt.
Leon
Leon schreef:
Yohta schreef:PTFE, een fluorverbinding. Fluor is een zeer giftig goedje en ik heb ook nooit begrepen waarom tandartsen anders beweren.
Omdat die wel een voldoende voor scheikunde hadden misschien: een verbinding van een element is een andere stof dan het element zelf.
Voorbeeld: er zijn koolstofverbindingen waarvan je acuut dood neervalt bij binnenkrijgen van een gram en er zijn koolstofverbindingen waarvan je na een tijdje dood neervalt als je ze niet binnenkrijgt.
Leon
Ik eet mijn eieren altijd met Chloor en zware metalen, en een glaasje DHMO sla ik ook niet af :shock:
Wellicht gaan we het komend jaar uit eten! :D

remco

www.voorbijdepolders.nl
egopro schreef:Tijdens een noodgeval moest ik snel pannetjes hebben en heb ik dat setje tefal camping pannetjes gekocht. (i.v.m. goede ervaringen thuis)
Mijn beste koop is de zelfde tefalpan!
Ideaal. Alles wat in iedere hightech kampeerpan aanbakt lukt met tefal.
Tot en met frituren is geheel straffeloos gegaan. Met deze pan gebruik ik al 10 jaar, zeker zes weken per jaar. Wel met kunstof en houten bestek.
Ik gebruik één pan. Tijdens het fietsen zit de branderkop, samen met pannegreep, aansteker, schuurspons en sop in de pan. Een doek voorkomt schade en rammelen.
Mijn volgende pan wordt weer dezelfde tefal.

John.